onsdag 2. mai 2012
Ros eller kjefting?
Jeg leste en interessant artikkel om barneoppdragelse,
på Dagbladet.no. Den tar utgangspunkt i boka
"Foreldrelappen" av A. Karlsen og J. Isaksen.
Forfatterne mener at et barn aldri kan bli for bortkjemt
av å få for mye ros. Som oppdragere kan vi visstnok
bli flinkere til å kjefte mindre og rose mer. Vi blir derfor
presentert for 12 regler for positiv barneoppdragelse.
Den ene regelen er 5 til 1-regelen, som vil si at man bør
gi 5 ganger ros før man gir en korrigerende tilbakemelding.
Denne regelen er enkel å huske, men svært vanskelig
å gjennomføre, synes jeg. Likevel er det greit å kjenne
til den og prøve så godt man kan.
HER kan du lese hele artikkelen.
Hva tenker du om 5 til 1-regelen?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Fint å huske på å rose mye mer enn man korrigerer :)
SvarSlettViktig med bevisstgjøring rundt dette.
SvarSlettTenker også at det er viktig å tenke på hva man roser slik at man ikke roser noe som på ingen måte er prestasjon. Eksempel: Å rose en toåring som sier ifra når han må på do er en bra ting som forsterker den positive adferden, mens å rose et barn som utmerket har klart dette på egenhånd i flere år blir å gjøre barnet usikker.
Veldig riktig! Jeg har også erfart at har man flere barn så er det viktig å rose barna når man er alene med dem. Spesielt når de blir eldre.
Slett"Hvorfor skryter du ikke av meg når jeg får en 3'er i mattematikk?" ...sa min datter til meg for noen år siden. Hun er en 5'er kandidat i matte med minimal egeninnsats. Min sønn sliter veldig veldig tungt i faget, og en 3'er er en prestasjon for ham, og etter mange timers slit. Det var da jeg startet å rose dem "i enerom" slik at rosen fikk den effekten den burde ha..
Helt enig i at ros bør dominere! Man tar seg fort nær av en negativ kommentar.
SvarSlettEr også enig om at ros må dominere, men det skal være målrettet og fortjent ros. Veldig fin historie KindelJoy hadde. Fint eksempel:)Ha en fin helg:)
SvarSlettDe samme folka har en facebookside om barneoppdragelse:
SvarSletthttps://www.facebook.com/pedagogikk.no