tirsdag 13. september 2011

Hva bør en seksåring kunne?

På abcnyheter.no står en artikkel som tar for seg
hvilke ferdigheter en seksåringen bør øve på eller mestre.
Vi får vite sommerleksene til noen førsteklassinger i Norge,
og hva to psykologer, henholdsvis en norsk og en britisk,
mener man kan forvente av en seksåring.

På Brånås skole på Skedsmokorset gir de sommerlekser
til førsteklassingene. Det er øving i praktiske ferdigheter
som å kle av og på seg selv, klare seg selv på do og
å lytte når andre snakker.


















I England går de ett skritt lenger. Der har en psykolog
utarbeidet en liste med 22 ferdigheter som barn bør
beherske før skolestart.

Noen av ferdighetene er å:
-Forstå forskjellen på fortid og fremtid
-Konsentrere seg om oppgaver de er blitt tildelt
-Selvstendighet i forhold til mat, toalett-besøk og klær
-Skrive sitt eget navn
-Vite om sunn og usunn mat
-Bli skitten med maling og håndarbeid

Gå inn HER for å lese hele artikkelen.

Jeg synes det er interessant å lese slike lister. De må
selvfølgelig tas med en klype salt, og tilpasses hvert
enkelt barn. Men vi kan få en pekepinn på om barnet
følger normal utvikling, eller om det ligger etter skjemaet.

Jeg tenker at man ikke bør stresse et barn med slike lister.
Dersom det trengs å øve på flere ferdigheter, kan man
fokusere på en om gangen.

Hva mener du en seksåring bør mestre før skolestart?

17 kommentarer:

  1. Det er jo store forskjeller, og de som kan virke "trege" eller umodne ved skolestart, kommer seg jo ofte etterhvert:) Men at man bør kunne kle av og på seg sjøl, tørke seg når man har vært på do, o.l. bør de kunne når de starter på skolen.

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er bra at det fokuseres på ferdigheter de bør kunne før skolestart. Det er jo faktisk de som ikke kan ordne seg sjøl på do, med påkledning osv. og dette må de fikse sjøl på skolen. Lærern kan f.eks. ikke dra strikken på regnbuksa under 28 par støvler. ☺ For mange er dette en stor overgang fra barnehagen og det er greit de er forberedt.

    Og det å kunne sitte stille, vente på tur, rekke opp hånda, konsentrere seg, det er jo viktige faktorer som må være på plass for at hele klassen skal kunne få maks ut av undervisninga og de de eeeegentlig skal lære på skolen.

    SvarSlett
  3. Jeg har jo en 6-åring som akkurat har begynt på skolen, og har tenkt endel på hva de bør kunne. Såklart kle på og av seg selv og gå på do, men jeg synes også de bør kunne ta i mot en beskjed og gjøre det de blir bedt om, klare å holde sånn nogenlunde orden på garderobeplassen sin, vite hva de heter og hvor de bor, skrive navnet sitt, ha litt peiling på ukedagene og skille i dag fra i morgen, klare å forholde seg til de andre ungene selv om ingen er like osv. osv. Min 6-åring er flink på de fleste områdene, men han liker ikke å tørke seg selv etter "store" saker på toalettet så det gjør han helst hjemme;-) De "små" sakene ordner han heldigvis selv.

    SvarSlett
  4. Det å vere sjølvstendig i kvardagen, mat, do kle, er noko av det vi i min barnehage,legg stor vekt på at 6 åringar skal kunne.

    SvarSlett
  5. Bra blogg, Benedicte! Det er Magne fra VG her. Jeg har valgt ut innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så deler jeg det kanskje der også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside bør sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

    SvarSlett
  6. La barn få være barn.... De er ulike og takler ting ulikt. I dag vet barn altfor mye om mat og annet, det syns jeg ikke er så bra. De får ikke være bekymringsfrie, spes ang kropp og mat... Makan.

    SvarSlett
  7. Hva som er sunn mat er diskutert, men hovedlinjene med variert kosthold, mye grønnsaker og frukt og fisk tre ganger i uken og søtt (is, kaker, godteri mm) bare en dag i uken er for mange en stor forbedring.

    En del selvstendighetsting bør ungene kunne, som å klare seg alene på do uten å bruke lang tid, kunne kle av og på seg uten å bruke for lang tid og gjøre det de blir fortalt, som når de skal spise.

    Unger har godt av forventninger.

    SvarSlett
  8. Synes det er flott at barnehager og foreldre fokuserer litt på hva barna bør kunne før de begynner på skolen! Dette er jo saker som de må lære seg etterhvert uansett, og som gjør skolehverdagen bedre og lettere både for det enkelte barnet og for fellesskapet/klassen! Jeg synes barn kan være barn selv om de kan ordne seg selv på do, eller vet ukedagene ;-)

    Enig i at forventinger til barn som regel er fint! (Men man må selvsagt ta hensyn til at noen barn trenger lenger tid)

    :-)

    SvarSlett
  9. Klart de skal kunne kle på seg, forskjell på fortid og fremtid og går på toalettet uten hjelp. Det kan min 3 åring, til og med. Dette har de fokusert på i barnehagen fra tidlig alder. Barn kan mer enn man tror, og det handler ikke om at barn ikke får være barn. Det handler om at de har en vanvittig evne til å tilegne seg nye ting og er veldig mer selvstendige enn vi tror. Her hjemme fokuserer vi på at han skal velge klær, kle på seg selv og pusse tennene og vaske ansiktet på egenhånd. Dette gjelder også yttertøy og å vite hva som er sunn mat. ikke pga kroppsfokus, men type "mat du blir stor og sterk av" og "mat du blir trøtt og sliten av"

    Han liker å være selvstendig slik. Dessuten oppfordrer jeg flere foreldre til å leke med bokstaver med barn FØR de begynner på skolen. Ikke som press, men fordi f.eks 3 -4 åringer lærer mye fortere enn når de blir eldre. Min kan, (ikke skryt, bare for å demonstrere) skrive sitt eget navn, hele alfabetet, han kan lese ord med få bokstaver og skrive korte ord etter hvordan det uttales. Dette er noe barn synes er like morro som å lære sanger eller trafikkregler i barnehagen.

    Poenget er, gi barna litt selvstendighet, de får bedre selvtillit, mye ros, og føler at de kan bestemme litt selv. De er egne individer og alle foreldre: Det ER deilig å slippe å dra strømpebukser på 3 meter under deg . Man får tid til så mye annet i mellomtiden.

    SvarSlett
  10. Jeg har en seksåring som nettopp har begynt på skolen. Han syns det er kjempe gøy å gå på skolen. Det er tidlig å stå opp hver dag kl:0815. Ellers så syns han det er gøy med lekser og spesielt matte.Når det gjelder sunn mat, vil en seksåring forstå det veldig godt hvis man forklarer dem det. Man bør kanskje ikke fokusere hele tiden på det, da vil de bli lei. Min sønn er ikke spesielt glad i mat, men frukt og grønnsaker liker han.

    SvarSlett
  11. Overgangen frå barnehagen er alt for stor; i barnehagen er det bare leik som gjelder nå og ikke skikkelig forberedelse til skulestart. Dette ser vi i førsteklassinge som ikke klarer å konsentrere seg og et totalt mangel av respekt. Synd, de er framtiden...

    SvarSlett
  12. Syntes, de fleste her er alt for overbeskyttende!
    La nå ungene få leve, og få fritak fra deres Regime!

    Har en kid selv, ha jeg trenger ikke fortelle han forskjell på sunn og dårligmat..

    Unger skjønner mere en hva naive foreldre tror..

    SvarSlett
  13. I 1 klasse fokuserer de stort sett på mye lek og moro i samsvar med læring.
    Man kan ikke forvente at alle 6 åringer skal klare å foksere og konsentrere seg over lengre perioder på skolen, ei heller at alle skal kunne alfabetet og kunne tall før skolestart.
    Ikke alle er interressert i disse tingene, og vi vet selv hvor vanskelig det kan være å lære seg noe man overhode ikke bryr seg om.

    Nå har eldstejenta vår også ADHD, som gjør at konsentrasjon er ekstra vanskelig over lengre tid, og har endel utfordringer i forhold til det.
    Men går overasskende bra i læringsprossessen, noe jeg tror har mye med hvordan vi som foreldre tilnærmer oss læringen før skolestart og tilpasser denne.

    Før skolestart med min eldste, fokuserte vi på dobesøk som sagt før her, og de trente også på det, samt påkledning, i bhg siste året.

    Vi har gått til innkjøp av ALF og BETT bøkene, og de er flittig brukt, Kjøpte også oppgavehefter på bokstaver, tall og klokka som vi la i julekalenderen. Disse satt vi sammen med på kveldene.
    Gikk og til innkjøp av en skrivebok som jeg tegnet forskjellige figurer i, og skrev ordet ved siden av, sånn at hun kunne øve på å skrive ordene (og på den måten visste hva ordet var)
    Tilpasset dette til interessene hennes.

    Minsten min har siste året i bhg nå, og ser at nå har han startet å interressere seg for bokstavene og tallene, så da bruker vi samme framgangsmåte på han. Tilpasser selvfølgelig etter hans type og interesser.

    Men samtidig mener jeg man ikke må presse ungene om de ikke vil, da kan de få et anstrengt forhold til læring, og dårlig selvbilde.

    Det handler om modenhet, og noen er mer modne enn andre. Tilpasse undervisningen og legge til rette for forskjellige nivåer.
    Skolen til eldste er en PALS skole, og jeg personlig får ikke fullrost det systemet nok.

    SvarSlett
  14. Det er greit at barn skal få være barn, det mener også jeg i aller høyeste grad! MEN det er derme ikke sagt at de ikke skal kunne gå på do og gjøre opp for seg om det en nr 1 eller nr 2, og at de mestrer ulike oppgaver og mestrer det å lytte når andre prater til dem osv. De er da vel barn selv om vi forventer det av dem?!

    Vi må alle slutte å være så overbeskyttende mot barna våre og la dem leve OG lære. Hva er så galt i det? Barn har godt av å kunne mestre forskjellige ting, de føler seg bra når de klarer det og alle kan vel skrive under på at mestringsfølelsen vi får når vi har gjort noe for første gang, og klart det helt selv er FANTASTISK ;o)

    Vi må alle på et eller annet tidspunkt lære disse grunnlegene tingen, så hvorfor skal vi ikke lære de til et 6 åring? Er de gamle nok til å begynne på skolen er de vel gamle nok til å tørke seg etter et dobesøk?!

    Alt for mange oppdrar barna sine med silke puter under armene, og forstår ikke hvorfor deres barn ble så lat og giddalaus når de trer inn i tenårene!! Det er DITT ansvar som forelde å lære ditt barn disse grunnleggene tingene, ikke behandle dem som porselen.

    Med dette mener jeg absolutt ikke at vi skal presse på ungene til å lære alt nå med en gang, men at vi forsiktig lærer det til dem, gjærne gjennom lek. Da blir det lettere og kjekkkere å lære :o)

    SvarSlett
  15. Uhm..når begynte skolen å lære barna å gå på do/ kle av og på seg? Trodde det var foreldrenes jobb? Hva blir det neste..skal skolen lære barna å spise, gå, snakke?

    SvarSlett
  16. Slutt med dette stresset!
    Når de begynner i 1.klasse bør de kunne håndtere praktiske ting som tørke seg, kle av/på osv. Utover det bør de få være barn. Det blir altfor tidlig masse stress og jag og forventninger fra foreldre. PS Har 3 stk selv, og blir mer og mer klar over at de må få være barn litt lengre enn det vi foreldre streber etter.

    SvarSlett
  17. Som mange skriver kan sånne lister bli litt feil ettersom alle barn er forskjellige. Men å ha noen mål å jobbe mot som passer aldersgruppen tror jeg likevel er fint. :)

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.