torsdag 15. september 2011

Sunt aprikospålegg

I dag vil jeg dele oppskriften på et pålegg
som kan konkurrere med sjokoladepålegg.
Guttene mine liker det svært godt på grunn
av den friske og søte smaken av aprikos.
Dette er ett av mine favorittpålegg.


 














APRIKOSPÅLEGG
- 2 dl aprikos bløtlagt i vann i mellom 5-12 timer.   
   Jeg anbefaler å bruker de brune økologiske
   aprikosene fra helsekost eller Meny. De er
   uten svoveldioksid.
- 1 dl mandler
- 2-3 ss rapsolje (helst kaldpresset)
- 1 ts vaniljepulver (eller 1 1/2 ts vaniljesukker)
- 3 ts kakaopulver eller carobpulver
- ca. 1-2 dl vann fra de bløtlagte aprikosene.
   Tilsett litt om gangen til ønsket konsistens
   for et smørepålegg.

Alt kjøres sammen i en blender til en fin masse.
Oppbevares i kjøleskap inntil en uke.
Jeg pleier å doble oppskriften og fryse ned i fire porsjoner.

7 kommentarer:

  1. Nam!
    Tusen takk for at du deler oppskriften:) Denne tror jeg jaggu at jeg skal prøve.
    Ha en fin kveld!
    Klem Gitte

    SvarSlett
  2. Nam. Det høres deilig ut :)

    SvarSlett
  3. Ja, det er lettest å få tak i. Kan selvfølgelig lage av ferske også, uten bløtlegging.

    SvarSlett
  4. Den oppskriften skal prøves til helgen:)
    Takk for mange gode tips på bloggen din:)))

    God helg
    Anne

    SvarSlett
  5. Dette høres ut som noe jeg må teste! Kjekt at det kan fryses.

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.