søndag 11. september 2011

Få fart på guttens leselyst!

Undersøkelser viser at jenter er flinkere enn
gutter å lese. Guttene henger etter og
forskjellen bare øker.














Ett av tipsene som er å finne i en artikkel på
Aftenposten.no, er at man må treffe riktig med
valg av bok. Da er det lurt å tenke gjennom:
Hvor mye skrift per side kan barnet mestre?
Hva er barnet interessert i å lese om?

Vi får også tips om spesifikke bøker som kan
tenne leselysten hos guttene.Du kan lese hele
artikkelen ved å klikke HER.

Hva er ditt tips for å få gutter til å få lyst til å lese bøker?

6 kommentarer:

  1. Tror det er viktig at det er et tema som de synes er spennende, som du sier her. Kanskje de også blir ivrigere lesere om foreldrene tar dem ofte med på biblioteket, jeg vet ikke, men jeg tror i alle fall at vi da legger en mulighet for at de skal like bøker bedre enn om de ikke ville fått tilbudet :)

    Ønsker deg en fin søndagskveld
    Klem Tonje

    SvarSlett
  2. Hei, jeg har to leseglade gutter (7 og 9 år) . Opp gjennom årene jeg lett etter bøker som er for gutter, har forskjellige tema, eventyr, bøker fra tegnefilmer/serier og faktabøker. De har ofte valgt bøker selv. Lydbøker har vi også lånt mye av. Tror også at det er viktig å lese for dem fra de er bittesmå. Mine var ca 6 mnd da jeg begynte. Vet ikke hvor mye de fikk med seg, men koselig var det, og de likte godt å famle med bøkene etterpå. Nå har vi det slik at først leser guttene litt fra hver sin bok også leser jeg for dem. Og det er stas hver kveld! Etterpå er det en liten stund med lydbok. Moren i huset har bokdilla og det preger nok guttene noe;)

    Ha en fin kveld
    Anne

    SvarSlett
  3. Takk for ein fin blogg og godt tips om bra artikkel!
    her i huset har 1.klassingen nett knekt koden, og klarer å trekkje bokstavane saman til ord. Mor og sønn er like stolte båe to!

    Systro

    SvarSlett
  4. Flott med tips, Benedicte. Jeg har en jente som heller ikke er så glad i å lese. Det har vært et slit, men jeg gir ikke opp. Tipset mitt må bli å ikke gi opp, finne bøker som ikke er for krevende, og pøse på med masse oppmuntring.
    Klem, Kari

    SvarSlett
  5. Enig i at interessen bør vekkes tidlig, og at vi som foreldre går foran som godt eksempel.

    Som lærer møter man jo elevene etter at foreldrene har lagt grunnlaget, og ofte er det sånn at forskjellene mellom de som liker å lese og de som ikke bryr seg så mye blir større på ungdomsskolen. Jeg har elever som leste mye på barneskolen, men som nedprioriterer det nå. De skylder gjerne på trening og mye lekser, men jeg tror nok det må ha noe å gjøre med at de ikke var så veldig glade i å lese i utgangspunktet, men gjorde det mest fordi det var et stort fokus på skolen. De ekte bokormene får jo tid til å lese uansett.

    For gutter (og en del jenter) i denne aldersgruppa tror jeg det er lurt å fokusere på at all lesing hjelper på - det er ikke bare den opphøyde romanen som gjelder. Fotballblader, sportssidene i avisene, nettsider om forskjellige temaer, blogger, moteblader, magasiner om natur og vitenskap og faktabøker er alle gode alternativer for å øke ordforrådet, lesehastigheten og evnen til å lese lærebøker.

    SvarSlett
  6. Som mor til en leseglad gutt på 10 og ei storesøster som først i en alder av 16 leser "frivillig" (og da kun på engelsk), har jeg fundert mye på hva som skaper leseglade barn. Jeg gjorde jo i utgangspunktet det samme for begge to; leste masse for dem tidlig, leste sammen med dem da de begynte å lese, lette langt og vidt etter bøker som kunne fenge dem osv. ... Likevel ble resultatet så forskjellig? Kanskje har det litt med "arv og gener" også, men én ting jeg gjorde forskjellig i forhold til dem var dette: Jenta fikk alltid ros for å lese, hun ble stadig oppmuntret, og fikk lese når og hvor lenge hun ville (hvilket jo ikke var så ofte). Med gutten brukte jeg "omvendt strategi"; han fikk beskjed om å lese "i maks fem minutter", "ikke mer enn tre sider" osv., og begynte tidlig å forhandle om mer lesetid... ;-) Jeg holdt lenge på denne strategien, og ennå synes han han har lurt meg godt hvis han har lest en halvtime lengre enn vi ble enige om f.eks. ... ;-)) Ikke så veldig pedagogisk råd, kanskje, men det funket i alle fall på han! Han leser MYE, og elsker det! Verdt et forsøk, kanskje?

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.