onsdag 8. februar 2012

Mandalas: En verden i harmoni























Mandalas fargeleggingsbøker er nå å finne i mange
butikker i Norge. Hva er spesielt med disse
sirkelrunde mønstrene?

Etter søk på internett fant jeg blant annet ut at:

- Mandala stammer fra den tibetanske buddhismen
og betyr en verden i harmoni.

- Å fargelegge en mandala er en kilde til ro og endring.

- Det systematiske mønsteret virker beroligende
og styrker barns konsentrasjonsevne.

- Før man begynner å fargelegge bør man se lenge
på mandalaen og føle den gode effekten den gir.

- Det anbefales å fargelegge fra midten for å slippe ut
"gjemt" energi, eller å starte utenfra mot sentrum for
å finne ens eget meditative sentrum.

- Man skal beholde retningen som ble startet på.

- Fargelegg til man synes Mandalaen er ferdig.

- Den som fargelegger kan velge om det skal være i
fredfulle omgivelser eller med rolig bakgrunnsmusikk.

- Ved å bruke ulike fargekombinasjoner, skapes
ulike uttrykk av mandalaen.

- Mandalas-bøker finnes i ulike vanskelighetsgrader.
Se etter aldersanbefaling på boken.
























Mandalas som kan skrives ut, finner du HER, HER og HER.

Har barnet ditt fargelagt en mandala?

6 kommentarer:

  1. Så spennende. Må sjekke ur :-)

    SvarSlett
  2. Ja, de to største jentene har hver sin bok.
    Så var kjekt å lese om å fargelegge i den...
    Må nok tas frem igjen til helga!
    Takk for tips.
    Klem May Helen

    SvarSlett
  3. guttene her i huset har fargelagt mye mandalas og nå har jeg begynt på det i barnehagen jeg jobber i. Barna elsker å sitte i ro i og fargelegge disse mønstrene.

    SvarSlett
  4. Jeg har brukt det fast i flere klasser jeg har hatt, blant annet en veldig urolig 1.klasse. Der startet jeg hver morgen med musikk og fargelegging av mandalas. Det var veldig virkningsfullt- og populært. Ungene sa at det var godt å holde på med, og det så jeg jo selv også. Jeg gav dem ingen regler, men helt automatisk fargela de symetrisk og nøyaktig. Så klipte vi dem ut, og hengte opp på veggene. Nå bruker jeg det annerledes. Jeg har ei eske full av ulike mandalas, som ungene kan velge selv i, når det er rom for det iløpet av dagen. Jeg begynte med dette for flere år siden, etter at ei mamma fortalte om hvordan hun brukte det for å roe ned sine egne veldig aktive gutter. Fungerte fint det òg:)

    SvarSlett
  5. Det var veldig gøy på bloggtreff ja :-) Du får lage deg en interiørblogg i tillegg så kan du bli med neste gang ;-)

    SvarSlett
  6. Vår åtteåringen har flere av disse, og hun kan sitte rolig lenge...men jeg har ikke tenkt på at man skal tegne den ene eller andre veien. :-)

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.