tirsdag 24. mai 2011

Hvordan skape en lesehest?

Det har kommet inn flere gode tips til hvordan man
kan stimulere barn til å bli glad i å lese bøker. Det
virker som om mange foreldre er bevisst på å la
barna få utvikle leseglede allerede fra de er veldig små.

















Jeg har tatt meg den frihet å sitere tipsene: 

Tonje:"Lese for dem fra de er små. Ofte. Gjerne en bestemt tid til dagen.
Vi bruker å lese ved leggetid. Et rituale som både stor og liten setter pris
på. Det gir oss tid sammen samtidig som det stimulerer leselysten hos
barna! Et annet tips er å la barna jevnlig besøke biblioteket og bli med
på å plukke ut bøker de ønsker å lese. Når barna blir større, som rundt
skolealder, ser en nødvendigheten til å variere bøkene en leser for dem
mer, for at de ikke skal kjede seg. De mindre derimot, leser villig de
samme bøkene om igjen og om igjen ."

Hilde M.:"Det er bare å begynne med bøker allerede når de er bittesmå.
Gutten min på 16 mnd elsker bøker, og vil vi skal lese minst 10 om dagen."

Tina:"Jeg har fire barn og alle elsker bøker. De er blitt introdusert for
de enkleste bøkene helt fra de er bittesmå, og har fått masse bøker
tilgjengelig i barnehøyde. Vi har kjøpt masse brukte bøker, og har ikke
vært redd for at de skal rive dem i stykker eller tegne i dem. Og det har
de heller aldri gjort! Jeg tror det er viktig at man lar bildene spille
hovedrollen i fortellingen så lenge barnet ser ut til å like det. Og i starten
er det jo ikke så viktig å lese det som står, men heller å snakke om bildene.
Et godt tips er også å bruke biblioteket for det det er verdt. La ungene bade
i god litteratur."

Heidi:"Nøkkelen til leseglede er vel akkurat det... Gleden over å lese
og bli lest for. Her i huset er lesestundene dagens høydepunkt for både
store og små. Det er nok viktig at ungene merker at vi voksne også
koser oss med bøkene. Vi har lydbøker i bilen, tror bildene vi får i hodet
et like bra, om ikke bedre, enn filmer..."

Inger-Lise:"Siste genistrek ang. interessen for lesing her i huset er
å alltid ha lydbok tilgjengelig i bilen. Gjerne lydbok av en bok vi
har lest eller holder på å lese."

Trollmora:"Jeg hadde en 10-åring for en tid tilbake som 'haaatet bøker',
men etter x antall ganger på biblioteket for å finne tema og/eller forfatter
som fenget pluss belønning per ferdig leste bok og stor belønning per
ferdig leste trilogi er 16-åringen i dag en lesehest med konkrete preferanser.
Til 2-åringen leses det så godt som hver kveld. Det tror jeg er viktig."

Elisabeth:"Når det gjelder leselyst er det vel alfa og omega å lese for barnet
og så, når hun eller han blir større, oppmuntre til at barnet skal lese noen av
ordene og setningene selv. For vår datter har det vært motiverende all den
kunnskap hun kan få av å lese selv. Vi begynte med enkle skilt, som
stedsnavn eller veien til toalettet. Og vi synes hun har blitt riktig så flink, he, he."

Har du et tips for å få barn til å bli glad i bøker?
Håper du vil dele det på Skolelyst.

Du kan også bli med i trekningen av
5 trekantformede blyantgrep, ved å klikke HER.

9 kommentarer:

  1. Jeg tror det er viktig at foreldrene selv også leser bøker, og at barna blir vant til det. Om så bare i ferier. Så barna ser at det ikke bare er noe foreldrene vil at de skal gjøre, men noe de selv faktisk trives med.

    Takk for award for en stund siden. Jeg har vært lite på nett, og har ikke fått gjort noe med den. Men setter pris på å få :)

    SvarSlett
  2. Takk for at du/de deler gode tips!! Har ei fyrsteklassejente som er byrja å lese sjølv, men som har funne ut at alle leseleksebøkene er "kjedelege", så lesing er "kjedeleg". Fann fleire tips her som eg skal prøva ut:)

    SvarSlett
  3. Jeg skrev for en tid tilbake om hvordan jeg leser for barn som er med oss hjem. Det gleder mor lesehest. http://sirishverdag.blogspot.com/2011/03/nintendo-vs-elsa-beskow-ratt-parti.html

    Men alene er ikke guttungen så fan. Dvs han liker å bli lest for, men har sjelden tid. Der må vi foreldre bli flinkere til å innse at sengelesing er det slutt på, vi har bare ikke helt tatt det innover oss enda. Da er han nemlig trøtt og vil sove - og det må han få lov til. Vi må bli flinkere til å rydde tid i løpet av en hektisk ettermiddag til å lese.

    SvarSlett
  4. La ungene lese/titte i Guinness rekordbok, de blir "lurt" til å lese og får masse fun facts på kjøpet =)
    Lage leseorm på rommet, kjøkkenet, badet: Runde papirlapper med boktittel, leser, terningkast m.m klistres etter hverandre etterhvert som bøkene leses. Når ormen biter seg selv i halen er det bokfest! Eller Tusenfryd! Eller noe Kjempegøy! La hele familien være med på å bygge ut ormen, eller velg et lite rom i første omgang =)
    Ellers tror jeg også både å lese for og foran barna.
    Mvh Siv

    SvarSlett
  5. Ingrid Bie Helgesen26. mai 2011 kl. 10:00

    Lesende forbilder er veldig viktig, spesielt for gutter viser forskning. Og da er det pappa som gjelder! Fedre må være bevisste dette og vise guttene sine at det er nyttig og kjekt å lese. Dikuter bøker eller nyheter, få poden til å lese fotballresultater fra avisa eller framgangsmåten på en suppepose. Alt teller og er et bidrag.

    SvarSlett
  6. Så kjekt at du ville være med på min jubileumstrekning :) Dette var en ny blogg for meg, men følte meg umiddelbart hjemme her ;) Jeg lærte selv å lese når jeg var bare 4 år gammel og tilbragte en del tid i barnehagen med å lese for de andre barna ;D Mine to barn har blitt lest for helt fra de kunne sitte på fanget, og om de har kommet med en bok så har jeg aldri sagt nei til å lese. 8åringen er en av de beste på lesing på sitt trinn, og det til tross for at jeg nesten "sinket" ham for at han ikke skulle kjede seg på skolen i førsteklasse som jeg gjorde, hehe. Så det er mine tips til å få barn til å bli glad i bøker, les fra de kan sitte på fanget og la dem selv lese av hjertens lyst når de knekker lesekoden. Det trenger ikke alltid være bøker heller, min skolegutt har øvd seg på lesing ved at vi har sett filmer som han liker med engelsk tale så han har måttet lese teksten for å få med seg handlingen. Biblioteket er en gullgruve både for store og små, ofte en glemt skatt i vår digitale hverdag :) *♥*

    SvarSlett
  7. Aloha! Håper familien din kommer seg til Hawaii, ja :)

    Så fin blogg du har. Jeg har vært lesehest hele livet, og er takknemlig til mamma som tok meg med på biblioteket da jeg var liten. Elsket å gå der langs reolene og låne stabler av bøker hjem, og ble klassens ultimate lesehest. Jeg skrev ned bøkene jeg leste og hvor mange sider jeg leste!

    I studieårene har jeg konsumert store mengder bøker, men lite skjønnlitteratur. Nå går det mest i aviser..

    Lykke til med motivering :)

    SvarSlett
  8. Det har kanskje vært sagt..men jeg tror det er viktig at barna leser det de liker å lese.Ikke det som vi tror er bra at de leser. Voksne sender ut mye tydeligere signaler enn vi tror. Jeg elsket Bobsey barna. Jeg vet at mammma synes det var fjas. Likevel kjøpte hun dem, og skrøt av at jeg leste.

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.