mandag 15. november 2010

"Ta deg tid!" sa stemmen i hodet.



Da min mann og jeg hadde vært bortreist i fem dager,
var gjensynsgleden stor da vi kom vi hjem
til de forventningsfulle barna våre.

Vi hadde knapt kommet innenfor dørstokken,
før niåringen beordret oss til å delta på en konkurranse.
Han hadde forberedt en quiz ved å søke på nettet.
Jeg var ikke helt forberedt på dette,
men da stemmen i hodet mitt sa: "Ta deg tid!"
valgte jeg å sette meg rolig ned for å motta
instruksjonene for konkurransen.

Det gjorde jeg lurt i. Jeg vant riktignok over mann og svigerfar,
men den takknemligheten og stoltheten niåringen viste
etter at vi hadde gjennomført, bekreftet at dette var viktig og rett.

Mottoet er: I en travel hverdag er det viktig å ta seg tid til å lytte
og gi tid og respons til barna.

Her er fasiten, dersom du ikke har full kontroll
på fakta om strutsen:


2 kommentarer:

  1. Ja, noen ganger er vi foreldre litt raske. Jeg tar meg i det noen ganger - og heldigvis blir jeg noen gang tvunget til å stoppe. Det har aldri vært feil og har alltid gjort godt.
    Hva skjer hvis vi ikke tar tid. Og hva skjer egentlig hvis noe skyves på i ti minutter?

    Forøvrig en artig quiz. Gode barna!

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.