onsdag 11. januar 2012

"Fast leggetid gir smartere barn"

"Foreldre & barn" har en artikkel der de forklarer
sammenhengen mellom leggerutiner og barnets
utvikling innenfor flere områder, blant annet
språkforståelse og leseferdigheter.

















Utdrag fra artikkelen:
-"Blant søvnvaner var det å ha en fast leggetid en tydelig faktor
som gav flest positive utviklingsmessige resultater hos 4-åringer."

-"Skaper foreldre gode leggerutiner, kan det ha en betydelig
innvirkning på barns tidlige språk- og leseferdigheter,..."

-"Av den grunn bør barn opp til fem år sove 11-12 timer
om natten,..."

-"Små barn bør legge seg tidlig om kvelden,
og sove til de våkner av seg selv."

-"4 år gamle barn som har regler for når de må gå til sengs,
har bedre språkforståelse, lese- og matteferdigheter
sammenlignet med andre barn."

-"Forskning tyder på at småbarn har mer REM-søvn enn vi
voksne, noe som har betydning for modningen av hjernen. For
lite søvn kan føre til konsentrasjonsproblemer og uro hos barnet. "

Informasjonen er hentet fra resultatene fra en studie som ble
presentert på den internasjonale søvnkonferansen SLEEP 2010,
fra søvnekspert Olav Skatvedt og overlege og søvnforsker
Eli Sørensen.

Anbefalt leggetid for skolebarn:
Skal vi følge anbefalingen fra helsesøster på skolen, er det
at 8-åringer bør legge seg kl. 20.00, for deretter å legge til ett
kvarter for hvert år.
For noen barn vil dette være for tidlig mens for andre barn
er det i seneste laget. Min erfaring er at barn trenger god tid
på å roe seg om kvelden. Barnet har hatt mange opplevelser
og inntrykk gjennom dagen.

For et barn på åtte år velger jeg at barnet må avslutte data
og TV kl. 19, for så å starte med kveldsmat og stell. Tiden fra
ca. 19.30-20.00 er lesetid. Kl. 20.00 skal lyset slukkes.

Dette er regelen i ukedagene og søndagen. Fredagen forskyves
leggetid en halv time, og lørdagen en time. Stort sett går dette
uten problemer. Barnet har faste tider å forholde seg til og blir
opplagt til neste dag.

Hvilke erfaringer har du med barns leggerutiner?

10 kommentarer:

  1. Litt på siå av temaet, men: Ingen ongar kan vel sova godt i Manchester United-sengatøy???? ;-D

    SvarSlett
  2. ellers fekk eg tips fra helsesøster om at "sjermer" inkludert TV burde være slått av fra 19.00. Det funket veldig bra hos oss.

    SvarSlett
  3. Hadde faste rutiner for mine to da de var små. Faktisk helt fra jeg kom fra sykehuset. Resultatet var at jeg fikk barn som lærte seg å sove! Rutiner er utrolig viktig, og det så jeg sammenliknet med venninner og deres barn der rutiner var et fremmedord. Mine barn sov når de skulle sove, sov gjennom natta veldig tidlig, å roe ned 30 min før sengetid er supersmart.

    Kveldsmat, et bad og rolig lesing før lyset ble slukket. INGEN vane om å ha en av foreldrene liggende i senga til barnet sovnet. Resultatet var at de sov i sin egen seng. Alltid alene. Uten protester. Å komme krypende midt på natta kan være kos av og til. Jeg foretrakk å sove for å gi ungene mer energi på dagen da de trengte meg. Resultatet av å ha rutiner på legging og soving får man igjen i alle retninger av uthvilte og tilfredse barn :-)

    SvarSlett
  4. Det er stor forskjell fra barn til barn, noen takler endringer i leggetiden-/rutinene godt mens andre går helt i taket av slike uregelmessigheter. Det kan by på problemer når søsken er veldig forskjellige på det området.

    Jeg har tro på faste leggetider, det er rutiner som er forutsigbare for ungene og dermed lette å forholde seg til.

    Det er dermed ikke sagt at ungene sover likt selv om de legges likt. Det synes jeg er helt greit, bare de ikke forstyrrer hverandre, en kan ikke tvinge en unge til å sove.

    Dette var et nyttig innlegg!

    SvarSlett
  5. Grethe: Joda! Den eldste prinsen sover helt fantastisk godt med dette sengtøyet. Så det så:-)
    Jeg er faktisk så heldig at alle tre nå sover hele natten, i egen seng.

    SvarSlett
  6. Jeg er bare 12 så ca: 21:00 må jeg vel legge meg...
    Jeg liker å være utvilt men jeg liker å være oppe lenge
    Hvorfor kan jeg ikke være oppe lenge å være utvilt��

    SvarSlett
  7. Noen barn trenger mindre søvn enn andre, men alle trenger å slappe av og la hjernen hvile uten lek og dataspilling om kvelden. Når du er uthvilt om morgenen lærer du mer på skolen. Er du trøtt er det vanskeligere å konsentrere seg.

    Vil du gjøre det bra på skolen så er det en stor fordel å være uthvilt, spise god og sunn mat og å være i nok fysisk aktivitet. Mange barn vil gjøre morsomme ting i stedet for å legge seg. Da må en voksen hjelpe til for å minne om leggetid.

    For å finne ut hvor mye søvn du trenger, kan du legge deg kl.20.45. Les i en bok til kl.21.00. Slukk lyset og legg deg til å sove. Våkner du av deg selv om morgenen ca. kl.7.00 eller må du vekkes? Våkner du av deg selv har du fått nok søvn. Våkner du mye tidligere enn 7.00 kan du kanskje legge deg litt senere om kvelden.

    Lykke til!

    SvarSlett
  8. Vi sliter med at aktiviteter for barna våre her vi bor alltid starter omtrent når vi starter kveldsstell. De er nå 8,5 og 10,5 år. De spiser kvelds mellom 18 o 19, da er det tannpuss. Og så roe seg ned tid. De sover som regel før 21 begge to. Men når aktiviteter er slik at de ikke er hjemme før normal leggetid ukedager, blir ikke rutinen riktig.Hvordan bør vi løse dette?

    SvarSlett
  9. Hei. Har vært borti samme opplegg her hjemme. Vi har løst det med at de spiser kveldsmat i bilen og tar et kort kveldsstell på de dagene. De periodene det har vært aktuelt, har det kun vært en dag i uken. Mine gutter kan sove til 7.30-7.45 om morgenen. Jeg har krevd at alle lekser skal være gjort og sjekket før sene aktiviteter.
    Jeg tenker at når et barn er 8 år går det greit om aktiviteten varer til 19 eller 19.30. Da er det en halv time igjen til anbefalt sovetid kl.20.
    Vet ikke om du ble noe klokere på dette. Jeg har i hvert fall erfart at ting pleier å gå seg til og bli enklere etter hvert som barna blir eldre. Kanskje vi må tåle litt rot før legging og tenke at det er positivt at barnet går på en aktivitet?
    Hilsen Benedicte

    SvarSlett
  10. Her i huset er det morgen klokka 0700. Skolebussen går 0820.
    Hadde det ikke vært skole dagen etter så er det en ting, men skolen er så viktig å være uthvilt til. Vi får bare prøve oss frem. Takk for gode råd.

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.