søndag 8. september 2013

Karakterer fra 5.klasse?

Forskning.no kan vi lese en artikkel om hva som
motiverer oss mennesker til å ville lære. Å gi
karakterer på barneskolen strider visstnok mot
forskningen fordi dette nødvendigvis ikke vil bedre
motivasjonen til å lære.

Når jeg har elever på mellomtrinnet som virker
uinteressert i skolearbeid fordi de rett og slett er
late, tenker jeg av og til at det kunne hjulpet med
karakterer.

Men for de som arbeider hardt og er
pliktoppfyllende, men strever likevel, hadde nok
skoledagen blitt enda vanskeligere.

Hva tenker du om å innføre karakterer fra 5.klasse?

3 kommentarer:

  1. La karakterene komme på u.skolen det er tidlig nok. Elever som trenger en ekstra dytt for å jobbe kan belønnes på andre vis. Der jeg jobber som fagarb satte kontaktlærer, elev og foreldre opp ett mål på utviklingssamtalen. Når målet var nådd ble det belønning. De fleste valgte å dele med klassen. Bakte noen sjokoladekaker det året ja... den som nådde målet sitt var med pluss en venn. Når kaka kom fortalte eleven att de hadde nådd målet sitt. Stor jubel fra klassen-og det var for eleven! Kaka ble en bonus. La gå at man kan diskutere om man skal bruke mat som belønning men den får bli en annen gang. God uke! Lene

    SvarSlett
  2. Jeg er også for en ytre motivasjon for å hjelpe barnet fremover. De vet ofte ikke sitt eget beste. Så kan vi håpe på at den indre motivasjonen kommer etter hvert...

    Tenker det var stas med sjokoladekake, ja. Belønning kan også være å få en ekstra gymtime, gå på tur, spille brettspill o.l. Hvis man lar barn velge belønning fra en liste, pleier de ikke forlange så mye.

    SvarSlett
  3. Stemmer det:) vi er en palsskole og en populær belønning er nettopp ekstra gymtime/utetime. Pysj og bamsedag er også populært;) lene

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.