mandag 29. november 2010

Matematikk-kalender, takk

Hva synes du om å lage en kalender til barna
som inneholder spennende matematikkoppgaver?
Det trenger ikke bli kjedelig.

Ta en titt på nettstedet for matematikk: matematikk.org
Her kan du finne mange gode tips som kan passe
til kalenderoppgaver.

Denne oppgaven var på fjorårets kalender for 1.-4. trinn:

"En dag snør det i nisselandsbyen.
Alle snøkrystallene er forskjellige, eller er de det?
Finn to like snøkrystaller."
















Og denne var beregnet for 5.-7. trinn:

"Først låner Marius 40 kroner av Mia,
så låner Mia 50 kroner av Marius.
Litt senere låner Marius bort 60 kroner til Mia."

Hvem må betale hvem for å gjøre opp?
A) Marius må betale Mia 10 kroner.
E) Marius må betale Mia 20 kroner.
I)  Mia må betale Marius 60 kroner.
O) Mia må betale Marius 70 kroner.
U) Ingen skylder hverandre penger lenger.

Klarer du begge oppgavene er du jammen flink!

14 kommentarer:

  1. Selv er jeg en sånn som ikke var spesielt glad i matte på skolen, men synes det er supert at skolen ser ut til å satse på å gjøre faget spennende igjen på en leken måte. I alle fall i klassen/skolen til vår andreklassing. Takk for tips.

    SvarSlett
  2. Hvis jeg må klekke ut fasiten selv så utgår den med høye kneløft *ler*

    Men ideen er knallbra. Jeg har en matteglad sønn som elsker sånne nøtter. Skal presentere dem for ham. Han er sikkert bedre enn sin mot - femåringen.

    SvarSlett
  3. Hei Benedicte, jeg heter Magne og jobber på VG Nett. Nå har jeg lagt innlegget ditt inn som en av dagens anbefalinger under Lesernes VG på VG-forsiden.

    SvarSlett
  4. Oi. Her kom det mange innom bloggen på kort tid. Regner med det er på grunn av anbefalingen på VG-nett. Kjempegøy.

    SvarSlett
  5. For en fantastisk inspirerende blogg du har! Her skal jeg titte innom framover for å finne motivasjon til lekselesing med sønnen min:)
    Tusen takk! De elevene som har deg er heldige!

    hilsen Vibeke

    SvarSlett
  6. Matematikk kalender... det var orginalt og morsomt!!!! Så kosleig du vil være med på min give away. Og få dette eventyret fortalt fra en mor-mor måtte være fint. For når eventyr er litt skumle er det godt å høre dem fra en trygg og god mor-mor. Takk for lenke også! Ha en flott første desember dag!!!!

    PS. Grattis med forside på VG Nett

    SvarSlett
  7. Supert tips! Har ikke laget ferdig alle gavene i gavekalenderen enda, kanskje jeg skal lage det som nøtter med pakken som premie om vesla klarer de. :)

    SvarSlett
  8. Hva er galt med god gammeldags sjokolade?
    Trenger ikke gjøre barna skolelei før de er nødt vel?

    SvarSlett
  9. Vi har nok ulike tanker om det å stimulere barna. Jeg har gode erfaringer med å legge til rette for læring for mine barn. Håper en matematikk-kalender kan vekke interesse for matematikk.
    Sjokoladekalenderen har vi selvfølgelig i tillegg:-)

    SvarSlett
  10. Flott og artig blogg du har:-) Mange gode tips for oss med barn.

    Tusen takk for hyggelig hilsen!

    SvarSlett
  11. Velkommen som ny følger, Barbro.
    Så kjekt at du vil vil følge "Skolelyst".

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.