søndag 10. november 2013

Qiuzlet: 6 ulike måter å trene gloser



 
 
 














Jeg vil gjerne få tipse om gloseverktøyet Quizlet.
Det er et gratis verktøy som kan brukes for å øve
på gloser. For å komme i gang må man registrere
seg og lage en bruker.

Jeg har tidligere anbefalt Glosetyggeren til samme
bruk, men den er mye enklere enn Quizlet. På
Glosetyggeren trenes gloser kun på en måte, og det
er å stave ordet.

På Quizlet er det 6 ulike arbeidsmåter:
1. ordkort med ett eller to språk
2. staving
3. lytting og skrivetrening
4. finne ordpar
5. test med staving og flervalgs-oppgaver
6. spill med poeng, flere nivåer og trening underveis.

Jeg liker spesielt godt at man kan sette inn bilder i
gloselisten og at listene blir lagret for å øve senere.
Bildene kan lastes opp fra datamaskinen eller hentes
fra en bildebank.

Det er en ting som mangler i Quizlet, og det er å sette
ordet inn i en setning for å gi mening. Dette kan gjøres
ved å skrive setninger med ordene på data eller et ark.

Ved første gangs bruk kan programmet virke litt
omfattende og kjedelig. Jeg har testet det på egne
barn og flere elever. De likte svært godt å arbeide med
glosene på denne måten. Jeg fikk faktisk litt problemer
med å få en elev til å ta friminutt. Eleven hadde fått så
mange poeng på glosespillet og hele ansiktet strålte av
engasjement.

Har du prøvd dette programmet?

Lykke til!

 

1 kommentar:

  1. Quizlet er et kjempe program! Vi bruker det hele tiden! Vi bruker det også til å øve inn begreper i for eksempel matte.
    Jeg takker deg for denne siden. Jeg er her inne ofte som foreldre og finner masse gøy :)

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.