mandag 19. august 2013

Hvorfor må jeg legge meg så tidlig?

 
 















Jeg har fått en interessant kommentar
av en tolvåring angående leggetid:

Anonym
Jeg er bare 12 så ca: 21:00 må jeg vel legge meg...
Jeg liker å være uthvilt men jeg liker å være oppe lenge
Hvorfor kan jeg ikke være oppe lenge å være uthvilt??

 
Min kommentar:
"Noen barn trenger mindre søvn enn andre, men alle
trenger å slappe av og la hjernen hvile uten lek og
dataspilling om kvelden. Når du er uthvilt om
morgenen lærer du mer på skolen. Er du trøtt er det
vanskeligere å konsentrere seg.

Vil du gjøre det bra på skolen så er det en stor fordel
å være uthvilt, spise god og sunn mat og å være i nok
fysisk aktivitet. Mange barn vil gjøre morsomme ting
i stedet for å legge seg. Da må en voksen hjelpe til for
å minne om leggetid.

For å finne ut hvor mye søvn du trenger, kan du legge
deg kl.20.45. Les i en bok til kl.21.00. Slukk lyset og
legg deg til å sove. Våkner du av deg selv om morgenen
ca. kl.7.00 eller må du vekkes? Våkner du av deg selv
har du fått nok søvn. Våkner du mye tidligere enn
kl.7.00 kan du kanskje legge deg litt senere om kvelden.
Lykke til! "
 
Hvilken kommentar ville du gitt denne tolvåringen?
 
Et tidligere innlegg om barn og søvn:
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.