søndag 14. august 2011

Høydepunktet: Galdhøpiggen

Galdhøpiggen

Sommerens høydepunkt var turen til Lom der vi gikk
opp til Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen. Det er
2469 meter høyt, og man får en fantastisk utsikt over
Jotunheimen.


I flokk over Styggebreen

Vi startet fra Juvasshytta, gikk en times tid i et steinete
og ulendt terreng før vi deltok på breføring over
Styggebreen. Den siste etappen var relativt bratt mot
toppen av fjellet.
 







Reinsdyrflokk på breen















Guttene tar en velfortjent pause på nedturen

På vei mot toppen
Utsikt over Jotunheimen

  
  





























Det er mulig å starte turen til Galdhøpiggen fra to ulike høyder:

1. På vel 1800 meters høyde ligger Juvasshytta. Herfra tar
    turen 6-7 timer. For folk i normalt god form er det relativt
    enkelt å ta denne turen. Barna bør være turvante for at det
    skal bli en god opplevelse. Det er 7-års aldersgrense for
    deltakelse på breføring over Styggebreen.

2. På 1100 meters høyde ligger Spiterstulen. Turen herfra tar
    omtrent 9 timer, og egner seg for den godt trente.

For mer informasjon om tur til Galdhøpiggen og bekledning,
er det lurt å ta en titt på Ut.no og Juvasshytta.no.

Har du vært på Galdhøpiggen?

5 kommentarer:

  1. Fikk det ikke til i år, men håper på neste år:)

    SvarSlett
  2. Ja, for åtte år siden så gikk vi opp dit. Det er en flott tur. Vi gikk også fra Juvass, det var knallvær. Jeg kjenner at jeg er klar for å gjøre den igjen.

    For seks år siden gikk vi til Glittertind. Kjedelig tur - men fin sykkeltur inn til Glitterheim.

    SvarSlett
  3. Ser ut som en fin tur. Kjenner mange som har vært der, men jeg er blitt dårlig med trening og turer etter jeg får så lett hevelser i føttene. (får se hva jeg skal gjøre med det) :))

    SvarSlett
  4. Aldri gått dit,men Gaustatoppen er målet mitt.Gikk der sist for 3 år siden med baktroppen og kom nesten opp!Irriterende for min del,men!2 elever forsvant.Himmel,vill panikk!De skulle bare på DO!Trivelig med en annen blogg i samme yrke,så jeg er følger!Ha en fin startuke!

    SvarSlett
  5. Hei,jeg har vært på disse toppene,nesten 20 ganger på galdhøpiggen,1 gang på gaustadtoppen,2 ganger på glittertind,1 gang på besseggen,og så gikk vi på snøhetta i fjor,det var tungt for det blåste og sludde,men jeg og bikkja kom opp.Skal på galdhøpiggen og snøhetta nå i ferien,og som jeg gleder meg til og komme på fjellet,komme seg bort fra kjas og mas,rare med toppturene vi har vært så mye på ,så blir jeg aldri lei

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.