fredag 17. juni 2011

Ja, til lekser i ferien!

Noen vil nok rynke på nesen av dette utsagnet om
at jeg synes det er flott med lekser i ferien.
Men jeg ser faktisk på sommeren som en ypperlig
mulighet til å lære seg noe nytt, eller øve på det
som er vanskelig. Litt er bedre enn ingenting.

Noen forslag:

Skal 5. eller 8. klassingen begynne med matlaging til
høsten, er det helt klart en fordel at han eller hun har
fått øve seg på å røre i grytene i sommer.

Og hvorfor ikke snakke engelsk med barnet en hel dag,
for å bli tryggere i det muntlige, la dem handle/bestille
maten selv i utlandet, eller se film med kun engelsk
tekst og tale?

Hva med å ta med kart og kompass på fjellet eller i
skogen, og la barnet vise vei?

Har du tenkt over at to måneder uten lesing kan
medføre tilbakegang i barnets leseutvikling?
Du kan lese om "Lesegapet" HER.
Ta barnet med på biblioteket og lån sommerens
bøker, gjør en avtale om annenhver bok og Donald,
eller rett og slett premier med en is for hver bok
som blir lest.

Det finnes aktivitetsbøker i alle varianter i
bokhandleren. For eksempel med temaer
som engelsk, klokka, skriving, multiplisering.
Velg det som barnet ditt trenger å øve på. 

Tenk hvor stas det er å lære seg sjøvettreglene og
få ta båtførerprøven.

Med egne penger i en lommebok, må barna sjekke
om de har råd til is og håndtere vekslepengene.

Til høsten er det Nasjonale prøver for 5. og 8.
klasse i lesing, regning og engelsk. Hvorfor
ikke ta en titt på eksempeloppgavene og
tidligere prøver, sammen med barnet ditt?
Kanskje blir dere så ivrige at dere løser
noen oppgaver. 

Bok til sommerens bilturer:
"Barnas baksetebok" av Anne Britt Granaas,
J. M. Stenersens forlag.

"Barnas baksetebok er boka som gjør bilturen
til en trivelig ferieopplevelse for hele familien.
Her er spennende oppgaver å bryne seg på,
morsomme konkurranser og lærerike tekster.
Følg med på hva som skjer utenfor vinduet,
spill trafikklotto og bilbingo og test familiens
kunnskaper om norsk natur og geografi m.m. 
Inneholder også vitser, rebuser, gåter og tips
til rasteplassaktiviteter. "
(Bokkilden.no)

Jeg har planer om å lære meg brettspillet
"Ubongo" i løpet av sommerferien. Det 
er en julegave fra i fjor.

Tiåringen i huset trenger å øve på muntlig engelsk
og se litt på oppgavene til Nasjonale prøver.

Hva skal du og ditt barn lære dere i sommer?

8 kommentarer:

  1. Sier man lekser, blir det ofte negativt. Men sommerferien er jo glimrende til å lære seg mye nytt! Mange er ute og reiser, og får øvd språk. Spilling, turer, matlaging - mye å gjøre! Her er dte fortsatt et par dager igjen før ferie.

    SvarSlett
  2. Hei!

    Gled deg til Ubongo, det er kjempemorsomt for store og små.
    Jeg har planer om å kjøpe reiseutgave av Geni om Norge og Europa slik at vi lærer litt geografi. 11 åringen elsker spørrespill. Ellers har vi et mattespill til ds som må spilles av og til.

    Hilsen Trønderpi

    SvarSlett
  3. Jeg er enig og har etter inspirasjon fra deg skrevet om det samme i dag:

    http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/06/17/skoleferie-men-ikke-laerefri-ferie/

    Læring skal ikke være noe negativt eller noe som kobles mot bare skolen. Jeg tror også det er viktig å ta utgangspunkt i noe ungene er interessert i og som de synes er spennende.

    God lærerik ferie til deg!

    SvarSlett
  4. Man bør helst ikke kalle det lekser overfor barna. Men entusiasmen fra de voksne er smittsom:-)

    SvarSlett
  5. Prøvene på nett er kjempefine og det er masse fint å lære på flere slike sider. Mine to har hatt stor nytte av Oslo kommunes gratis sommerskole som de har gått på en uke eller to i sommerferien. De har lært både matte,norsk, skrevet som forfattere, laget drama, svømt og hatt engelsk og tysk - helt genialt og i tillegg er det gratis:) Grei måte å fylle noen av ukene familien ikke er på ferie på:)

    SvarSlett
  6. Jeg er helt enig; man bør ikke sette hjernen i fri om sommeren - i hvertfall ikke hele tiden. Men kaller man det lekser, så er det ikke mange elever som vil gjøre det - det er et negativt ladet ord tror jeg. Jeg opplever at mange barn og unge lærer seg ting i sommerferien, i det minste praktiserer ting de har lært, som kart og kompass, engelsk, mat og helse og - faktisk - leser en del bøker om sommeren. Helt frivillig! Noen skriver eposter til hverandre eller blogger også. Men det er lystbetont og de føler ikke at de må. Det er nok også viktig.
    Jeg mener at allmennopplæring er mer enn fag - og sommeren er en god tid å få med seg mer enn det rent tekniske som vi ofte legger vekt på i klasserommet.
    God sommer!
    -fix.

    SvarSlett
  7. Jeg er enig. Sommeren er en kjempefin tid til å lære seg masse om naturen; Lære seg blomsternavn, Løvtrær-sorter, fuglearter, studere småkryp og lære hvilke bær vi har i naturen. Jeg husker selv at jeg synes naturen var inspirerende, og det er den selvfølgelig fortsatt!
    Ha en lærerik sommer; Jeg skal prøve å lære meg litt tyrkisk..
    LenaE

    SvarSlett
  8. He,he..Tutta vår var på super kids på Mallorca og slet litt med å forstå de svenske lederene,så vi pratet til slutt rett og slett svensk store deler av dagen...Funka det! God sommer på deg og dine!

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.