tirsdag 22. februar 2011

Aktive barn er smarte barn



I en artikkel fra "Foreldre og barn" om barneidrett står det blant annet:

– Ifølge forskning har aktive barn bedre konsentrasjon,
er flinkere på skolen og har bedre selvfølelse enn andre.

– Det er det samme om treningen er organsiert eller uorganisert.
Men det holder ikke å sykle til skolen,
det er snakk om aktiv, bevisst trening.

– Motorisk flinke barn er mer populære på skolen.
Det henger nok sammen med at de fungerer godt i leken.

– Aktive barn trives og gjør det godt på skolen.

Klikk HER dersom du vil lese hele artikkelen.

Til ettertanke:
De elevene jeg har hatt på skolen,
som har utmerket seg både sosialt og faglig,
driver med minst to ulike idretter
og trener minst tre ganger i uken.

Har disse elevene større kapasitet enn andre barn i utgangspunktet?

10 kommentarer:

  1. Stemmer ut fra min erfaring også. Men kan være et touchy og vanskelig emne, dette her...
    Kan godt tenkes at veldig aktive barn har stor kapasitet. Jeg har særlig en på hjemmebane som har meget stor kapasitet - han er med på enormt mye, men tar alt på strak arm, både på skolen og ellers. Har han "fri" en helg, tar han seg gjerne en joggetur - på eget initiativ. Aner ikke hvor han har det fra...
    Men så har det mye å si hva foreldre tar barna med på. "Enkle" ting som å gå til og fra skolen burde være en selvfølge - for de med trygg skolevei. Jeg ser veldig mange blir kjørt. Fordi man har dårlig tid om morran. Eller fordi det regner.

    SvarSlett
  2. "Jo mer fysisk aktiv ungdomsskoleeleven er, jo høyere skår på ulike selvoppfatningsmål."

    Dette er jo ikke det samme som at de er flinkere. Som lærer kan jeg umulig si at aktive unger er flinkere på skolen. Jeg kjenner for mange unger til å kunne hevde det. Aktive og rolige.
    Jeg tror det blir det samme som for oss voksne. Er vi aktive og trener, er fornøyde med oss selv, så vil vi være mer gladtenkende og lette å være sammen med. Selvfølgelig.
    Trygge glade barn er flotte for miljøet. Men det er ingen automatikk i at de er flinkere. Det blir en litt for enkel oppskrift.
    Men jeg synes ikke artikkelen dreide seg om det heller.
    Men hurra og hei for aktivitet og trening!!

    SvarSlett
  3. Interessant. Oppklarer mange av mine iakttagelser også. Om det er fordi at de er generelt sterkere, eller om det er aktivitetene som gjør dem sterkere faglig er et interessant spørsmål her. Jeg har ingen fasitsvar, men jeg tror at jo flere aktiviteter (og da tenker jeg ikke bare på motoriske, også musikalske ol) et barn læres opp i, gir dem større selvtillitt, tenker jeg. Det er godt å mestre noe. En blir tryggere. Gladere. Som igjen gjør dem mer konsentrerte til skolearbeid, tror jeg.

    SvarSlett
  4. Absolutt et interessant tema.
    Har ikke lest artikkelen, skal gjøre det i kveld, når roen har senket seg...

    SvarSlett
  5. Tusen takk for kjempefint tips med KoolAid-farging!!

    Det var veldig kjekt du la igjen spor på bloggen min. Liker veldig godt bloggen din. Har lest litt nedover nå. Og kjenner det er herlig med en blogg med god faglig tyngde og interessante problemstillinger og saker.

    Følger deg, jeg...

    SvarSlett
  6. For et interessant tema!
    Ja er det faktisk slik... er det noe i det...
    Kan si jeg har lagt meg på minne at mange av de som går ut som bestemann på skolen ofte var aktiv med mye... hadde stor kapasitet og fikk mange innputt.., men OBS!! - dette er bare en liten tanke jeg fikk da jeg leste dette, null vitenskapelig dokumentasjon ligger bak altså.
    Og apropos å utmerke seg... jeg har en award til deg inne hos meg, men det er bare om du vil ha den! En klapp på skulderen om at jeg liker det du driver med her inne - en nydleig blogg!!
    Ønsker deg en finfin uke videre!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Velkommen som ny følger, Barn i heimen. Kjekt at du vil følge Skolelyst.

    Lokki: Enig med deg. Dette er et kjempeinteressant tema. Hver familie må selvfølgelig finne balansen mellom aktiviteter, lekser, venner og familiekos.
    Så hyggelig med award. Jeg skal ta turen innom snart og se på den.

    SvarSlett
  8. Heisann, takk for besøket.
    Jeg har enda ikke møtt noen jenter som styrer økonomien på hjemmebane, så du er nok ikke alene:)
    Når/hvilken alder synes du at det er forsvarlig å sende barn på idrett/fritidsaktiviteter?
    Jeg var ikke aktiv når jeg var barn, og merker at jeg har savnet den selvtilliten i ungdomsårene (f.eks. i slalombakken). Mannen derimot var aktiv i alt, og jeg håper at vi klarer å videreføre dette til barna våre.
    Er allkevel litt redd for å presse. Mener at ungene skal ha lyst også. Treåringen min har jeg vurdert å sende både på dans, turn og musikk etterhvert. Jammen ikke lett å velge.
    Fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  9. Hva tid det passer å sende barna på aktiviteter er individuelt. Dersom barnet går i barnehagen kan det være sliten på ettermiddagen.

    Min eldste gikk på babysvømming til han var ca. 2 år. Da han var tre gikk han på turn med farmoren. Da han var fire gikk vi over til å gå på bading med ham (flere familier deler en time i basseng uten instruktør). Da han var fem begynte han på fotball og mikroklubb(nesten som søndagsskole). I tredje klasse begynte han i aspiranten. Nå i fjerde går han på korps, fotball, håndball. Utenom har han gått på flere svømmekurs siden 2. klasse.
    Etterhvert må han nok velge mellom fotball og håndball.

    Førsteklassingen min går på fotball, karate og bading. Ettåringen går på bading.

    Din treåring kan jo begynne på dans eller turn nå. Om de har lyst eller ei spiller ikke alltid så stor rolle. De vet ikke hva det er likevel.
    Mine gutter har som regel ikke lyst til å begynne på nye ting. Jeg sier at vi prøver noen ganger, og at jeg følger dem. Dersom de går sammen med venner skaper dette også en trygghet.
    Lykke til!

    SvarSlett
  10. Hei, tusen takk for et veldig utfyllende svar!
    Dine aktive barn, har en veldig flink mamma (og pappa) som orker å følge dem på alle aktivitetene! Mektig imponert!!

    SvarSlett

Du er velkommen til å skrive en kommentar, et spørsmål eller ønske om tema.